torstai 18. elokuuta 2016

Puuveneregatta XXIII

Järjestyksessään jo 13. LPS:n Puuveneregatta pidettiin perinteisen kaavan mukaan 4-6. elokuuta. Yhteensä seitsemän venekuntaa kokoontui torstaina Ykskoivun laguuniin. Etelästä tulleita veneitä siivitti mukavasti navakka myötätuuli ja matka Myllysaaresta kanavan kautta Ykskoivuun sujui reippaasti, tosin sateen siivittämänä.

Asikkalanselällä tultiin yli 7 solmun vauhtia spinnulla. Ajettiin jo vanhan rouvan äärirajoilla.
Kari Salmen sillan jälkeen otti Maritan jälleen osumaa, kun märkä isopurje jäi jiipissa kiinni maston toiseen saalinkiin ja vetäisi tämän osin irti mastosta. Näin on jälleen huoltohommia luvassa kuivapurjehduskaudelle. Perillä Ykskoivussa odotti kuitenkin uusittu saunaosasto, sillä saunaan oli rakennettu uusi ja erillinen pesuhuone, joka on selkeä parannus vanhaan. Ilta sujui grillikatoksessa Markon kokkaillessa regattalaisille "epäruokaillallisen" eli tortillaa ja siihen sekalaiset täytteet. Jälkkäriksi perinteisesti muurinpohjalättyjä ja yhteislaulua.

Vanha rouva Marita (oik) ja 21v nuorempi Nike (vas) Ykskoivun laguunissa sateen jälkeen.
Perjantaina eskaaderi lähti laguunista lähes tyyneen keliin klo 10, mutta kun pääsimme Ykskoivun pohjoispuolen viittojen ohitse saimme kiinni etelätuulesta ja matka kohti Myllysaarta pääsi alkamaan 2-3 m/s tuulessa. Pulkkilanharjulle tultiin hyvin sivutuulessa, mutta sillan jälkeen alkoi kova kryssiminen kohti Pulkkia ja kanavaa. Kohteliaasti muut venekunnat odottivat viimeiseksi jäänyttä Maritaa ja näin saavuimme lähes yhtäaikaa Pulkille lounastamaan. Ampiaisten riivamana saimme kuin saimmekin lounaan syötyä ja pääsimme omaan puuvenesulutukseen. Kanavalle eksyneet vierailijat saivat komean näyn nähtäväkseen ja pääsimme jälleen useisiin kuviin.

Puuveneiden sulutukseen mentiin Maritan ja Seagullin johdolla
Matka Vesijärven puolella alkoi melko reippaasti ja Kajaanselkä kryssittiin vauhdilla, nyt Maritan johtaessa joukkoa. Ensimmäisen kapeikon eli Hännyksen ja Vaanian välin kuitenkin ohitti ensimmäisenä Paulina. Pian tuulikin tyyntyi ja tuli niin vastaisesti, että matka Hännyksestä Myllysaareen kesti tuntitolkulla. Viimeiset venekunnat olivat perillä saaressa vasta iltakymmeneltä. Folkkari Rebekka järjesti vielä ylimääräistä ohjelmaa ajamalla itsensä jumiin Isonsaareen edustan hiekkasärkkään. Maritankin laski purjeen ja kävi heittämässä heille melan avuksi, kun meistä ei muuhun avunantoon ollut. Onneksi paikallinen mökkiläinen löytyi avuksi ja hän veti Rebekan irti 300hv moottorin avustamana. Kuulemma kesän neljän irroitus, eikä maksanut kuin 20 rapua ja pullon kotimaista valkoviiniä.

Maritan ratamiehistössä seilasivat Sami, Martsa ja Arto.
Lauantaina kipparit kokoontuivat klo 9 ratakilpailun kipparikokoukseen. Valitettavasti jälleen lähes täysin tyyni Vesijärvi oli heitä vastassa ja aamupäivä meni "isojen regatoiden" tapaan tuulta odotellessa. Hieman aikaistetun lounaan jälkeen pääsimme vesille ja saimme ajettua yhteensä kolme lähtöä kilpailupäällikkö Axel Nymanin johdolla. Ensimmäinen lähtö oli kolmiorata ja yksi kierros, jossa käytiin tiukka kilpailu s/y Lottenin (5.5mR) ja Paulinan (hai) kesken. Lotten oli ensimmäisenä maalissa, mutta LYSin kautta Paulinalle lähtövoitto. Axel päätti muuttaa toiseen ja kolmanteen lähtöön radan kaksipoijuiseksi eli ensin vastatuuliosuus, käännös myötäiseen ja tätä ajettiin yhteen lähtöön kaksi kierrosta. Tämä piristi kilpailua selvästi ja veneet pysyivät lähellä toisiaan toisten mennessä rataa ylös- ja toisten alaspäin. Kilpailun kärkeen tämä muutos ei vaikuttanut, mutta peräpäässä tämä tiivisti tilannetta ja aiheutti muutoksia järjestykseen. Tyytyväisinä päästyään kilpailemaan veneet palasivat saareen puoli viiden maissa. Saunan ja veneiden fiksauksen jälkeen pääsimme regattaillalliselle klo 19 nostaen ensin maljat laiturilla regatan puuhamiehen Marko Aallon kuuluvien sanojen saattamina. Hyvän ruuan ja lipunlaskun jälkeen kilpailupäällikkö Axel paljasti ratakilpailuntulokset. Yhdeksän veneen regatassa Marita sijoittui sijalle seitsemän, toinen hai Nike viidenneksi ja kärkikolmikon muodostivat kolmanneksi purjehtinut folkkari Tuulia kipparinaan Pauli Lindström. Ykkös- ja kakkossijan erotti vain yksi piste ja kakkoslähdön yhdellä sekunnilla voittanut Paulina uusi viime vuoden mestaruutensa pienimmällä mahdollisella erolla ennen Roope Juhosen kipparoimaa Lottenia. Onnea Pancho&co jälleen hienosta ja voitokkaasta regatasta! Lottenille onnea ja menestystä Kööpenhaminan MM-regattaan.

Hai-veneiden kipparit lipunlaskun jälkeen

Kaiken kaikkiaan regatta sujui säästä huolimatta hienosti ja tunnelma oli korkealla koko kolme päivää. Puuveneregatta elää ja voi hyvin!